onsdag 22 januari 2014

Bröd

Är nåt jag verkligen saknar emellanåt men när jag springer på ett bra recept så delar jag det mer än gärna. Min stora brödräddning och inspiration har varit Sofie som har så sjukt bra brödrecept (tycker jag). Häromdagen snodde jag ihop mandelbröd enligt hennes recept som hon ursprungligen snott av 56kilo läste jag mig till. Receptet är:

1 ägg, 1dl mandelmjöl, 25g smält smör och en nypa salt. Blanda och häll i en djup tallrik och ställ i mikron 2 min på full effekt. Låt svalna.

MYCKET avancerat. MEN, om man nu inte har nån mikro? Som jag, hur gör man då? Busenkelt, stek brödet. Jag använde min "vita teflonpanna". Har inte den blekaste vad det är för materiel men det är superbra. Det blev en stor rund kaka som jag delade fyra delar. Hälften räcker för att jag ska bli mätt. Idag unnade jag mig sovmorgon efter en natt med konstiga drömmar och då passade jag på att steka bröd till frulle och det blev över till jobbfrulle imorgon också. På mackorna är det smör, Philadelphiaost och rökt skinka. Det fanns inga grönsaker i kylen!!!! :O
Enklast möjliga när man börjar
kl 7 dagen efter man slutar kl 21.30 Matlådorna till ikväll och imorgon är också färdiga. Det blev korv med broccolipure i den ena och korv med stuvad vitkål i den andra. Till mellis, om det behövs, har jag med avocado och keso samt några fiffiga och tillsatsfria kryddor som jag köpt på Liveo där jag även köper min pasta och lite smått & gott. Det är så himla kul att få paketen från Liveo, med snören & hjärtan & grejer...man blir glad ända in i själen. Magen blir jätteglad också ;)

Igår när vi var och handlade så var det utförsäljning på Celcius....Mmmmmmm, jag köpte ett gäng...och unnade mig en till frukosten. GOTT!

Nu ska jag försöka hinna med lite småstök före promenaden till jobbet i solskenet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar