måndag 13 januari 2014

Dripp dropp..

Känns konstigt att sitta i soffan och se hur det droppar från hängrännan när termometern på fönsterbrädan är en bra bit under nollan


Snön på balkongen visar spår av det smälta vattnet och små fågelfötter...

Förra året hade jag besök av den här liraren



På vädringspinnen (eller vad det nu heter) hänger två matbollar till de små liven på vingar. En köpt och en hemgjord. Till mitt stora förtret är det den köpta som gått åt mest. Jag som tyckte min hemlagade kändes lyxig med blandade nötter(para-, hassel- & jordnöt) solrosfrön & mandel. Allt hopkokt i kokosfett. Men det är skräpmat de vill ha de otacksamma jävlarna!! :D Precis som "ungdomen"...det ska vara McD & pizza istället för mammas kåldolmar & kokt torsk i äggsås ;)

Apropå mat: jag läste en LCHF-blogg härom dagen, kommer dessvärre inte ihåg vilken och kan skämmigt nog inte referera till vilken, där författaren pratade om matvanor. Vilken mat hon är "uppvuxen på" och hur hon ätit före LCHF vilket var väldigt intressant. Jag kunde identifiera mig med henne och tycker inte att hennes matvanor var osunda före LCHF. Tvärtom! Ungefär som jag så hade hon ätit fil & flingor till frukost & husmanskost till lunch & middag samt nån frukt till mellanmål. Så har jag också ätit. Mitt problem var att mängden kolhydrater inte motsvarade energiförbrukningen. Överskott som då blir övervikt. Tro för den delen inte att jag tillbringat alla mina överviktsår på soffan med en Ben & Jerry i näven och tyckt synd om mig själv varenda kväll i veckan. Nej tack du! :) Jag har tränat på gym, kört PW i stort sett varje dag, cyklat istället för att åka kommunalt etc etc. En gammal kompis sa till mig en gång "du är ingen riktig tjockis för du sitter inte still & äter godis & chips & tycker synd om dig själv". Nä, det må vara hänt men då är det ju orättvist att bli tjock ... Om man nu inte ens ÄR en "tjockis". 

På något psykologiskt jävla skitvis är det ju tyvärr med "tjockisar" som med andra stereotyper "pluggisar", "dumma människor", "korkade" osv...mycket lättare att vara och förbli den stereotyp som andra redan klassat en som. Lite att vara obstinat på nivån "ja jag är en tjockis
så låt mig vara det då". Så låter man det bli OK ... att vara en tjockis, för nån "måste ju vara det också" i samhällets mångfald. Men sanningen är den att ingen MÅSTE vara tjock! Var och en får vara som den själv vill. Det finns andra saker som kan drabba en: cancer, alzheimers, hjärtinfarkt, diabetes, stroke .. jag kan rabbla en sida till eller tre av saker du drabbas av utan att kunna styra över det. Saker du inte kan göra nåt åt själv! 
Du har bara en kropp...ett liv....och DÄR tog det slut på moralkarorna i burken! :)

Ta hand om dig idag och gör sånt du mår bra av!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar