tisdag 22 oktober 2013

Mandel- & valnötsbröd

Jo, jag bakade ju bröd igår. Det blev så himla gott att jag tänkte nån där ute i cyberrymden blir sugen på att prova så jag lägger ut receptet här.


4 ägg
250g Keso
100g smör
2 msk fiberhusk
2 dl mandelmjöl
2 tsk bakpulver
1 påse brödkryddor
1 dl linfrö
1 dl sesamfrö
1 dl pumpafrö
2 dl hackade sötmandlar
2 dl hackade valnötter

Blanda ägg & keso med en mixerstav. Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser och häll ner i ägg & kesosmeten, blanda väl. Häll i det smälta smöret och blanda igen. Häll smeten (den blir mycket fast) i en bakplåtsklädd brödform och grädda i 175* i 50-60 min. Låt brödet svalna i formen. 

Njut med favoritpålägget :)

4 kommentarer:

  1. Oj vad gott och FAST det såg ut, haha! :D Jag gjorde ett "formbröd" i LCHF-tappning för ganska längesen och det bara smulades samman :) Måste se till att testa detta nån gång framöver :)

    SvaraRadera
  2. Förresten! Hade du något bra recept på kycklinghjärta/lever? :) Letar på nätet men hittar i stort sett inget, tråkigt att så få lagar med det... Vill i alla fall minnas att du hade ett recept hemma? Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Åh, men hej du Sofie...FÖRLÅT MIG! Har tottalt glömt bort kycklingreceptet & nu är jag på jobbet så jag måste be att återkomma med det igen ;) Brödet är så SJUKT gott och är liksom sådär grovbrödigt. Inte äggigt eller smuligt, riktigt lyckat! Och du!!! TACK för pannkaksreceptet...MUMS!!! Blev en laddning idag med :)

    SvaraRadera
  4. Haha, det är ingen fara! Fattar inte hur lite recept på kycklinghjärta- och lever det faktiskt finns! Blev lite besviken när jag har letat i varenda skrymsle och vrå här på internet, haha :)
    Ska se till att baka brödet någon helg! Går det bra att frysa in?
    Och pannkakor - receptet är GRYMT, eller hur? Tyvärr så har jag förätit mig lite på pannkakor då de har fått agera matlåda åt mig i många-många veckor ;) Har tagit paus från dom ett tag, men snart är jag nog sugen på dom igen :D

    SvaraRadera