torsdag 19 september 2013

And down we went again...

....utan snorkel!!! Hahahaha....killarna på den nya dykshopen Sairee Cottage skrattade gott och förvånat åt vår snorkelhistoria (se föregående inlägg) och sa som vi "med 43 dykcenter på en ö får man bara en chans". Vår dykguide för dagen, Gus, sa att han gått till Crystal för att göra sin DMT (Dive Master Trainee) där men inte fått nån uppmärksamhet på typ 10 min och sen ett blasé bemötande så han sa tack & hej liksom. Åter...43 dykcenter på en ö.....

Gårdagens dykning var betydligt mer spännande än det förra i mer än ett avseende. Vi valde att åka ut på em eftersom det varit väldigt blåsigt (läs halv storm) på morgnarna. När vi kom till dykcentret berättade en av killarna, Nat, att de som åkt ut varit sjösjuka som fan och att det varit en väääääääääldigt gungig tur ut. Firman har dessvärre sin stora båt på varv och den lilla vi åkte med kändes som en jolle på Atlanten ;) Lagom till vi åkte ut så vräkte regnet ner och den lilla jollen var SNORHAL! När vi skulle samlas på "soldäck" fick vi klättra uppför stegen och sen hasa oss på stjärten för att det helt enkelt inte gick att gå! Sen GUNGADE vi oss fram till Japanese Garden där det var något vågstilla men fortfarande en tung blåst. Krängde utrustningen på flaskorna och arrangerade viktbälten på darriga sjöben innan vi ÄNTLIGEN fick plumsa i vattnet! Gus var rätt nöjd med två kunder som bara chillade i vattnet och tog bilder och simmade runt. Jag älskar mina fenor!!!!!!!!! Makes me look and dive good ;) Det blev 65 min dykning och jag hade 95 bar kvar i flaskan när vi gick upp. Då tyckte Gus att det var för jävla kallt i luften så vi gick ner under båten till luften tog slut för Alex (luftsnattare) och då kom ett jättestim med Barracuda juveniler som vi tittade på & simmade med...sjukt NICE! Sen var vi tvungna att gå upp och jag har aldrig frusit så mycket på en dykbåt i mitt liv (eller under mina 1,5 år som dykare). När det slutligen var dags för dyk nr 2 kändes det som att hoppa ner i ett badkar, det var +29 i vattnet. Väl där blev det ytterligare en dryg timme i vätan :) innan det var dags för en gungig och blåsig färd tillbaka till Mae Haad. Vi kunde inte gå in via longtail i Sairee pga vågorna.

I övrigt har vi hyrt en ATV (4-hjuling) som vi tagit oss runt ön på. NÄ, jag gillar't inte! Usch vilket helvetesfordon! Men jag gör det! Det finns många fina mindre stränder på öns östkust och "vägarna" lämpar sig inte för moppe! Med det sagt: här kommer en bild från gårdagen och jag hoppas att wifi't håller i sig nu efter alla strömavbrott så jag kan rapportera om våra äventyr.

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar