tisdag 24 september 2013

Folk alltså...

Har ni varit på såna där resorts där folk ställer väckarklockan på typ halv fem för att springa ut och paxa solstolar genom att lägga sin handduk på den och sen gå tillbaka in och sova ett par timmar till innan de går upp och äter frukost. Därefter tar de en tur till stan eller badar i havet eller vad de nu pysslar med - summa summarum - en solstol (eller flera) står tomma hela dagen. Nog beskrivet, tror alla varit med om detta fenomen nån gång. Här har eliten av dessa paxare träffats, undrar om de har nån årlig sammankomst eller så?! Vi har ju bara varit här två morgnar men igår öppnade poolen 9 istället för kl 7 = inga snylthanddukar på plats. Vad att göra tänker paxarna och kliar sig i huvudet. Resultatet då, jo solstolarna runt poolen paxades med tofflor, böcker, solkräm (i flaskan ja, annars hade man ju bara kunnat skriva sitt namn på dynan med krämen) och en dam var så pass uppe i sitt paxande att hon tog av sig bikiniöverdelen och hängde över solstolen och halvsprang sedan med händerna över brösten förbi hela restaurangen. Jag var helt paff!  Men striden var långt ifrån över, det står nämligen två rader solstolar nedanför poolen....på stranden och till saken hör att det blir skugga vid poolen strax efter lunch så om poolskötaren inte ser så tar de dubbel uppsättning handdukar och lägger ytterligare en på en strandstol...ahaaaaaaaa!!!! What's next? Reservera en stol i restaurangen? Tänk om de paxar sida i sina dubbelsängar med nattlinnen och pyjamaser? Ja det gör de säkert, de sover nog med 16 grader på ACn & med nattmössa ;)

Nu är ju jag av den sorten som tycker att det här är lite underhållande och eftersom de här paxarna inte dyker upp förrän vid kl 8 och jag vaknade 10 över 7 så tänkte jag att jag skulle paxa och studera det här lite. Så sagt & gjort jag paxade två solstolar med våra EGNA medsläpade badlakan och ställde timern på iphonen på 35 min och hoppade i poolen. Timern hade enbart med att göra att jag bestämt mig för att simma i 35 min för att motionera bort lite Latte Frappe (se gårdagens inlägg). Efter några rundor i poolen började de komma, här bor norrmän, japaner, tyskar,britter, finnar & aussies vad jag hört hittills. Medelåldern på dessa personer är runt 60 år. Jag hade paxat de stolar som det blir skugga på sist så det är dem folk är intresserade av först....lite muttrande från första paret som sen fyller på bredvid etc etc. Slutligen dyker det  paret upp, vars stolar jag "stulit" & deras "polare" som tagit sina "ordinarie stolar" bredvid oss och de hojtar glatt nåt om att "värst vad ni varit uppe tidigt och kostat på att köpa egna handdukar till på köpet" och i samma andetag nåt om "var det för att poolskötaren var sen igår bla bla bla". Jag trodde donnan skulle få en hjärtinfarkt! (Please don't, jag har semester ;) hon nästan skrek "-WHO took OUR sunchairs???". *kallsup av den simmande svenskan i poolen* Sen synade hon de gäster som lagt sig tillrätta innan hon tog en rundtur i restaurangen och tog en titt på vilka som satt där? SEN fick hon syn på mig som vid det här laget nästan drunknade för att jag fått kallsup nr 2 av garv. Går fram till sin make och pratar lågt, nickar åt mitt håll, och gestikulerar upprört mot den stackars maken som hänger lite med huvudet och sen skakar långsamt på det (huvudet alltså). Då höjer hon rösten och säger "but you HAVE to". Gubben rycker på axlarna och går sen fram mot mig och följer mig på poolkanten där jag frustande och hickande simmar utmed långsidan. "-Excuse me miss...have you taken our sunchairs?" Jag stannar upp och hänger med armarna på poolkanten och frågar vänligt vilka deras solstolar är och han pekar på "mina/deras" stolar. Åh, säger jag och förklarar att jag trodde de tillhörde resorten och att jag trodde de var till för gäster som bor här. Då kommer tanten fram och förklarar att det är DERAS stolar. Då kan jag inte hålla mig för skratt utan flinar och frågar om de fick betala extra på flyget för "oversized luggage". Allvarligt, då var stroken inte långt borta när hon i låg ton tillrättavisade min "rudeness" och skulle ha överseende med mig om jag bara masade mig ur poolen och tog bort mina handdukar från deras platser. Vid det här laget ler jag så brett att jag ser ut som en semla med ett leende från öra till öra när jag vänligt förklarar för henne att jag är en betalande gäst på den här resorten och att jag anser mig besitta rätten till att sola just där idag eftersom jag var uppe före dem och bevisligen dessutom nyttjar stolarna (nåja, Alex sover fortfarande). Madam Britt fullkomligen exploderade triumferande i mitt ansikte att de har minsann varit här längre än oss. Jag klämde ur mig ett "so." Hela tiden står gubben & skäms och HELA resortens gäster stirrar nyfiket och väntar på utvecklingen. Så jag säger "Have a pleasant day" och fortsätter sedan mitt simmande. Tanten avgår efter mig längs kanten och skäller som en bandhund att de är returning customers och ska gå till receptionen & klaga....där nånstans stängde jag öronen och fortsatte mitt simmande. Till slut rycker gubben in och talar om att hon skämmer ut sig och att nu räcker det. Sen pekar han ut två andra stolar som de kan ligga i och tänk...hon står där som en tjurig treåring med händerna över bröstet på den storblommiga baddräkten och putar med underläppen och skakar på huvudet så dubbelhakorna wobblar...sen kör hon näsan i vädret och stolpar upp till sin veranda - där sitter hon än. Det har gått 1,5h sen gubben skakade lite lätt på huvudet åt hennes arga ryggtavla och sen gav mig ett snett leende och en blinkning och viskade "women". Jag fnissade och sa lågt "Yes, we're like that" innan jag simmade vidare.

Nu har jag dessutom hunnit äta frukost och smörja mig och madam Britt ska uppenbarligen ingenstans. Hon sitter och spanar med onda ögat mot mig eller på "sin stol", ska vi slå vad om att hon har paxat den imon bitti?!

Njut av dagen...det ska jag.

1 kommentar:

  1. Hahahaha, det här gjorde min dag :-D
    Och ang gårdagens kommentar, så syftade jag till att du "ordnade" en längre semester. Just biten med ombokningsavgifterna var ju inte så kul..

    SvaraRadera