torsdag 22 augusti 2013

Trött & grinig!!!

Vilken inbjudande rubrik va?! Nu blev du skitsugen på att läsa dagens inlägg :) 
Ärligt talat så har jag haft två ruttna arbetspass de här två dagarna! Ska dock tilläggas att det inte är patienterna det är fel på!!! Jag låter som en sån där bitterf***a till stödstrumpesjuksköterska när jag skriver det, MEN-tro mig, i det här uttalandet faller ingen skugga på organisationen eller ledningen utan på sjuksköterskeutbildningen. Skuggan som faller över bristfälliga kunskaper efter sjuksköterskeexamen dessvärre inte på den som utövar yrket utan på patienten som ska få sin vårdkvalitet tummad på beroende på vilken sjuksköterska som levererar - iofs även beroende på utövarens intresse för patient & kvalitet. Vissa sjuksköterskor verkar tro att patienterna finns där för deras skull & inte  tvärtom. 

Det var egentligen inte att de här två dagarna var "värre" än några andra utan bara ett konstaterande hur mycket arbetsplatsen ska utbilda den nyutexade sjuksköterskan. Givetvis kan man inom dagens spetskompetensorienterade akutsjukvård inte begära att sjuksköterskeutbildningen ska spetsutbilda i alla områden. Tyvärr är det inte spetsen som behöver slipas utan grunden som ska muras när en nyutexad kollega börjar på avdelningen. Det är inte bra för patienten. Jag utbildar mer än gärna mina nyblivna kollegor i övervakning, lättare EKG- & rytmtolkning, generella läkemedel & omvårdnad av den hjärtsjuka patienten i allmänhet. MEN, jag vill inte, och anser inte att jag ska behöva, "utbilda" i bemötande och allmän omvårdnad! Basala kunskaper. Jag vet vilka krav man möts av som nyutexad och vet också att skolan inte förberett sina studenter tillräckligt. Jag vet att "vissa har förmågan" och andra inte. Vissa saker kan man inte lära ut och det smärtar mig att behöva säga till någon "Vi ska vara snälla mot patienten för han/hon har inte bett att få vara här. Om han/hon fick välja så skulle han/hon hellre vara hemma och vara frisk. Men nu är det inte så och därför måste vi vara snälla mot patienten."

Pax för att inte bli sjuk!!! Sov gott & håll er friska....

4 kommentarer:

  1. Så är det nog inom de flesta utbildningar, brister som sedan visar sig ute på fältet. Sen finns de som inte lämpar sig inom vissa yrken, men som i teorin fixar sitt yrke. Det är inte kul det heller.
    Hur hanterar du situationer då du blir upprörd? Menar hur varvar du ner? Jag har alltid använt maten för att handskas med mina känslor och försöker programera om mig
    Estellan

    SvaraRadera
  2. Ibland undrar jag varför vissa människor inom vården arbetar där dom gör? Man måste nog vilja jobba på ett visst sätt för att det ska bli bra. Det är nog många som borde fundera på sina yrkesval för det skulle bli så mycket bättre ibland.
    Men hag tror att det är en sån som dej som jag skulle vilja bli omhändertagen om hag blir sjuk. Får jag boka plats hos dej? ;) ha en bra dag o ta han om dej! Kram

    SvaraRadera
  3. @Estellan. Ja,jag gör som jag brukar. Typ häver ur mig min frustration så är det bra sen :)
    @

    SvaraRadera
  4. @jessica Tack! Nja, du vill nog inte ha leukemi ;)

    SvaraRadera